Hvordan lære av egen håndtering etter Covid-19?
I etterkant av større hendelser og kriser blir det ofte snakket om hvordan den kunne ha vært unngått, og hvordan den neste gang skal forebygges.
Når krisen er uunngåelig er det viktig at vi tar med oss de erfaringene vi gjør oss underveis slik at vi kan stille bedre rustet til å håndtere en ny krise. Mange virksomheter påvirkes fortsatt av den pågående pandemien. For noen har det vært «business as usual» med små justeringer i forhold til den daglige driften. For andre har de siste månedene vært ren krisehåndtering. For mange vil veien tilbake til slik det var før krisen kunne bli lang.
Læring og videreføring av kunnskap
For mange virksomheter har utfordringene stått i kø; nye og uforutsette problemstillinger har dukket opp. Disse har satt krav til fortløpende vurderinger og beslutninger. I ettertid vil man se at noen utfordringer ble håndtert på en bedre måte enn andre og begge deler fordrer ny og nyttig læring i virksomhetene. Det er derfor avgjørende å samle erfaringene fra alle deler av virksomheten og gjøre de om til konkrete tiltak som kan følges opp. Erfaringer kan samles ved å stille følgende spørsmål:
- Hvilken del av egen håndtering fungerte?
- Hva kunne vi gjort bedre?
- Hvilke planer og prosedyrer manglet vi og hvilke fungerte?
- Hvordan tilpasset vi som virksomhet oss situasjonen?
- Hvilke nye løsninger ble etablert?
Noe av det som har vært og er utfordrende med denne pandemien er at den har pågått over en lang periode. Samtidig har den endret karakter og forutsetninger fortløpende. Vår anbefaling er at kunnskapen og erfaringene de ulike ansatte sitter igjen med blir dokumentert fortløpende eller så raskt som mulig etter at en krise har oppstått. Dette for å sikre at kunnskap ikke blir tapt.
Hvorfor risikodialog?
Risikodialog er et enkelt produkt for å ivareta de overnevnte utfordringene og sikre læring i egen virksomhet. Hensikten med risikodialogen er å identifisere svake/sårbare sider ved virksomhetens håndtering av pandemien. Og like viktig, peke på hvor virksomheten lyktes i håndteringen. I og med at metoden for risikodialog er relativt generell, kan det også være aktuelt å anbefale en videre fordypning for et eller flere av funnene.
Det ferdige produktet vil kunne fungere som et supplement til allerede eksisterende risikoanalyser, og handlingsplanen kan enkelt implementeres i beredskaps- og kontinuitetsplaner. Risikodialogen vil også utgjøre et godt grunnlag for planlegging av øvelser og andre kompetansebyggende tiltak internt i virksomheten i fremtiden.
Om du ønsker å prate med oss vedrørende risikodialog eller andre produkter vi tilbyr kan du ta kontakt med oss her.
Vil du vite mer?
Fyll inn kontaktskjema under så tar vi en prat.